Regulamin
Postanowienia ogólne
- Niniejszy Regulamin określa funkcjonowanie Domu Dziennego „Senior-WIGOR” w Pucku.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia go przez Zarząd Powiatu Puckiego.
- Dom jest prowadzony przez Kaszubską Spółdzielnię Socjalną „Przystań” na podstawie umowy partnerskiej zawartej ze Starostwem Powiatowym w Pucku w celu realizacji zadania publicznego.
- Domem kieruje prezes Spółdzielni Socjalnej „Przystań”, a w razie jego nieobecności zastępstwo pełni wyznaczony przez niego pracownik.
Cele i zadania
- Celem działalności Domu jest:
- uaktywnienie społeczne uczestników umożliwiające im samodzielne funkcjonowanie w społeczeństwie,
- polepszenie funkcjonowania psychofizycznego poprzez działania opiekuńcze, terapeutyczne oraz profilaktykę zapewniającą utrzymanie aktualnego stanu poprzez diagnozę indywidualnych potrzeb i możliwości Uczestników,
- organizowanie zajęć w ramach terapii zajęciowej, terapii reminiscencyjnej, terapii walidacyjnej, zajęć rękodzielniczych, muzykoterapii, biblioterapii, choreoterapii itp., codziennych ćwiczeń pamięci oraz ćwiczeń gimnastycznych dostosowanych do możliwości uczestników,
- włączanie podopiecznych do czynnego uczestnictwa w życiu placówki,
- zaspokajanie potrzeb towarzyskich i kulturalnych poprzez organizowanie uroczystości, spotkań i pogadanek oraz umożliwienie uczestnictwa w nich osób najbliższych w tzw. spotkaniach otwartych,
- świadczenie pomocy podopiecznym w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych.
- Dom zakłada realizację działań w ramach programu „Senior-WIGOR”.
- Zadania Domu opierają się w szczególności na zapewnieniu:
- pobytu i wyżywienia,
- usług opiekuńczych,
- terapii zajęciowej,
- ćwiczeń pamięci,
- aktywizacji społecznej (w tym wolontariat międzypokoleniowy),
- form terapii ruchowej, geronto-kinezyterapii,
- zorganizowania czasu wolnego w bezpieczny i godny sposób.
Finansowanie
- Działalność Domu finansowana jest:
- ze środków programu Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej „Senior-WIGOR”,
- ze środków budżetowych Powiatu Puckiego,
- opłat wnoszonych przez uczestników programu (Podopiecznych),
- dopłat ze strony Ośrodków Pomocy Społecznej.
- Opłata stała za miesięczny pobyt bez dofinansowania wynosi 700zł.
- Do opłaty stałej dolicza się koszt wyżywienia wynoszący 15zł dziennie.
- Obie opłaty pobierane są z góry do każdego 10 dnia danego miesiąca.
- W przypadku nie uregulowania płatności Spółdzielnia jest uprawniona do rozwiązania umowy ze skutkiem natychmiastowym.
- Uczestnik deklarujący pobyt w mniejszym wymiarze niż 8 godzin dziennie wnosi opłatę całodniową, a skrócenie czasu pobytu pozostaje jego osobistym wyborem.
- Jeśli Senior nie może pojawić się w Ośrodku danego dnia, należy poinformować placówkę o tym fakcie do godziny 8.00, a wówczas koszt wyżywienia z danego dnia zostaje zaliczony na poczet opłat w następnym miesiącu.
Zasady kwalifikacji i rekrutacji
- Dom samodzielnie opracowuje plany swojej działalności.
- Dom przeznaczony jest dla seniorów z Powiatu Puckiego, w wieku 60+, nieaktywnych zawodowo oraz z niskimi dochodami.
- Zasady odpłatności seniorów określa Rada Powiatu zgodnie z art. 17 ust. 2 pkt 3; art. 19 pkt 11; art. 21 pkt 5 oraz art. 97 ust. 1 i 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2015 r. poz. 163).
- Osoby kwalifikowane są na pobyt w Dziennym Domu na podstawie decyzji Starosty.
- Skierowanie do Domu Dziennego odbywać się będzie wyłącznie za zgodą osoby potrzebującej pomocy lub jej przedstawiciela ustawowego.
- Przyjęcie odbywa się na podstawie pisemnego wniosku o skierowanie osoby do Domu Dziennego.
- Kryterium kwalifikacyjnym będzie głównie: wiek, stan zdrowia, stopień sprawności psychofizycznej oraz sytuacja rodzinna i materialna.
- W przypadku posiadania wolnych miejsc Dom „Senior-WIGOR” przyjmuje seniorów niezakwalifikowanych przez Ośrodki Pomocy Społecznej, czy też z PCPR, ale wówczas płaci on pełną stawkę opłat za pobyt, pomniejszona tylko o dopłaty z programu Senior Wigor.
- Podstawą przyjęcia do Ośrodka jest decyzja zespołu kwalifikującego.
- W skład zespołu kwalifikującego wchodzą: kierownik placówki i psycholog lub pedagog (terapeuta zajęciowy), pracownik organu skierowującego (pracownik OPS) oraz przedstawiciel PCPR z ramienia Starostwa Powiatowego w Pucku.
- Zespół podejmuje decyzje pod warunkiem zebrania się składu liczącego, co najmniej 3 osoby.
- Po otrzymaniu kompletu dokumentów zespół kwalifikacyjny zaprasza osobę ubiegającą się o pobyt, lub jego opiekuna na spotkanie kwalifikacyjne.
- Podczas spotkania kwalifikacyjnego zostaje przeprowadzona rozmowa, podczas której ustala się aktualną sytuację życiową i zdrowotną osoby ubiegającej się o przyjęcie do Ośrodka.
- Podczas spotkania osoba ubiegająca się o pobyt lub jej opiekun wypełnia ankietę poznawczą.
- Przed przyjęciem do Domu, osoba zainteresowana pobytem, lub jej prawny opiekun, zostaje poinformowany o zasadach pobytu i organizacji funkcjonowania placówki. Po podpisaniu oświadczenia o zapoznaniu się z Regulaminem, osoba ubiegająca się o pobyt w Ośrodku zostaje zakwalifikowana przez zespół na okres próbny jednego tygodnia.
- Po tym okresie zespół może przedłużyć pobyt na czas nieokreślony.
- W wypadku, gdy osoba zostaje zakwalifikowana i Dom dysponuje wolnymi miejscami wydaje się decyzję o przyjęciu na pobyt dzienny.
- W przypadku, gdy Ośrodek nie dysponuje wolnymi miejscami osoba zakwalifikowana zapisana zostaje na listę osób oczekujących.
- O fakcie przyjęcia Podopiecznego do Domu Dziennego oraz zakończeniu jego pobytu kierownik placówki zawiadamia niezwłocznie podmiot kierujący (właściwy Ośrodek Opieki Społecznej).
Sprawy organizacyjne
- Dom jest placówką wsparcia dziennego dla osób starszych.
- Placówka czynna jest w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00-16.00.
- Dowożenie i odwożenie podopiecznych odbywa się w godzinach od 6.30 do 8.30 i od 15.30 do 16.30, samochodami będącymi w dyspozycji Ośrodka, na koszt Starostwa Powiatowego lub poprzez dowiezienie podopiecznych przez samorządy gmin i miast, które zdecydowałyby się skorzystać z programu.
- W ramach pobytu Dom zapewnia podopiecznym następujące posiłki:
- śniadanie od 9.00 do 9.30 (przygotowane wspólnie z zakupionych przez Ośrodek produktów),
- obiad od 12.00 do 13.00 (dostarczany przez firmę cateringową),
- podwieczorek od 15.00 do 15.30 (przygotowany wspólnie z zakupionych przez Ośrodek produktów).
- Uczestnicy Domu mogą wychodzić w czasie pobytu poza teren placówki po uprzednim zgłoszeniu tego faktu u pracownika, co zostanie odnotowane w karcie pobytu.
- W przypadku samowolnego opuszczenia przez podopiecznego terenu Ośrodka, niezwłocznie powiadomiona będzie o tym fakcie osoba do tego upoważniona.
- Po opuszczeniu miejsca pobytu (przez podopiecznego), Ośrodek nie ponosi odpowiedzialności za zdrowie i życie uczestnika projektu.
- Pracownicy Domu Dziennego nie odpowiadają za przedmioty wartościowe przynoszone do placówki przez Podopiecznych.
- Na teren Ośrodka nie będą wpuszczane osoby nietrzeźwe oraz będące pod wpływem środków odurzających.
- Na terenie Ośrodka zabronione jest spożywanie alkoholu i innych środków odurzających, natomiast palenie tytoniu będzie możliwe tylko w wyznaczonych do tego miejscach.
- W ustawowe dni wolne placówka pozostaje nieczynna, oraz zastrzega sobie jednocześnie prawo do ustanowienia niektórych spośród dni roboczych wolnymi od pracy. Opiekun/Podopieczny zostanie o tym fakcie uprzedzony miesiąc wcześniej.
Dokumentacja
- W placówce gromadzona jest dokumentacja dotycząca Podopiecznych:
- oświadczenie o zapoznaniu się Podopiecznego z Regulaminem Ośrodka
- oświadczenie o zapoznaniu się opiekuna ustawowego z Regulaminem Ośrodka (wraz z zasadami dotyczącymi przyprowadzania i odbioru Podopiecznego z placówki)
- oświadczenie uczestnika/opiekuna ustawowego o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych oraz udostępnieniu wizerunku
- karta Seniora służąca monitorowaniu jego stanu psychofizycznego.
- ankieta poznawcza wypełniona przez Podopiecznego/Opiekuna Podopiecznego, dotycząca jego ogólnego stanu zdrowia oraz zaleceń i przeciwwskazań lekarskich.
- Wszystkie te informacje będą pomocne w sprawowaniu opieki nad Seniorem.
- Dom zabezpieczy dokumenty, o których mowa w ust. 1, od dostępu osób nieupoważnionych.
Dodatkowe postanowienia dotyczące Podopiecznych i ich Opiekunów ustawowych
- Pracownicy Spółdzielni Socjalnej „Przystań” nie są upoważnieni do podawania leków Podopiecznym, niemniej jednak Senior ma możliwość przechowywania swoich leków na terenie Ośrodka w wyznaczonym do tego miejscu. Pracownicy będą przypominać Podopiecznemu o zażyciu leku w ramach wskazówek przekazanych przez Opiekuna lub wynikających z zaleceń lekarza prowadzącego. Osoby przyjmujące leki zobowiązane są do dostarczenia podpisanego pudełka z wyznaczonymi dawkami na cały tydzień. W przypadku niedostarczenia leków dla Seniora Spółdzielnia Socjalna Przystań wraz z pracownikami nie ponosi odpowiedzialności za pogorszenie stanu zdrowia Podopiecznego.
- W przypadku widocznego pogorszenia stanu zdrowia Podopieczny, lub jego Opiekun zobowiązany jest do jak najszybszej konsultacji z lekarzem prowadzącym i ewentualnego przeprowadzenia dodatkowych badań oraz poinformowania placówki o sytuacji zdrowotnej Seniora.
- W przypadku choroby zakaźnej lub zatrucia pokarmowego Podopieczny lub jego Opiekun ustawowy zobowiązany jest do niezwłocznego zawiadomienia o tym fakcie placówki.
- Po przebytej chorobie Podopieczny jest zobligowany do przedstawienia placówce zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do kontynuowania pobytu w Ośrodku.
- W nagłych wypadkach utraty życia lub zdrowia w czasie pobytu, placówka zobowiązuje się do powiadomienia pogotowia ratunkowego i innych służb interwencyjnych bez zgody rodziny. W drugiej kolejności powiadamia się rodzinę.
Rozwiązanie umowy
Każda ze stron może rozwiązać umowę z miesięcznym okresem wypowiedzenia w formie pisemnej